CİNSEL EĞİTİM


         Cinsel eğitim anne karnında başlar, ergenlik dönemini kapsar. Anne karnındayken belirlenmiş olan cinsel kimlik yaşam boyu gelişmeye devam eder. Bebeğin kız olması pembe(vs.) beşik, odada hakim rengin pembe olması, bebeğin erkek olması mavi(vs.) beşik, odada hakim rengin mavi olması cinsel kimliğin başlangıcıdır.
         Freud’ a göre bebeğin cinsel gelişimi oral dönemle başlamakla gizlediği ve ortaya çıkardığı fallik, latent, genital dönemleriyle son bulmaktadır. Bezden kurtulup tuvaletlerini kendi kendilerine yapmayı öğrendikleri zamandan itibaren de hem kız hem de erkek çocukları, genital bölgelerini incelemeye yoğunlaşabilirler.
         Cinsel eğitim ailede başlar, okul döneminde de sürdürülmelidir. Aile ve okul eğitimi birbirini tamamlamalı, aralarındaki ilişki de tutarlı olmalıdır. Ailenin üzerine düşen sorumluluk çocuğu gelişim düzeyine uygun ve doğru bilgilerle aydınlatmak, cinsel kimliğinden hoşnut, beden ve duygularının bilincinde yetiştirmektir.
        'Anne ben nasıl oldum? ' , 
         'Ben nereden geldim? '
 vb... sorularla başlayan merak, bedenler arasındaki farklardan kaynaklanmaktadır. 
          Soru sorma aşamasında önemli olan çocuğun merakının düzeyine uygun, detaya girmeden ve net olarak giderilebilmesidir. İlk sorular ebeveyn tarafından geçiştirilse de çocuğun bilinci arttıkça ebeveyne güvenip güvenemeyeceğini öğrenir.  Çocuklar bazen öğrendikleri bir şeyi sorarak ebeveynleri test ederler. Ebeveynin verdiği cevaplar kaçamak oluyorsa, anne babanın sesi titriyor ve heyecanlanıyorsa , çocuğa kızıp ‘’ ayıp’’ deniyorsa bir daha soru sormayacaktır. Bu da çocuğun merak ihtiyacını söndürecektir. Ayıp kelimesi 2 yaş çocuğu için soyut bir kelime olduğundan ne olduğunu anlamayacak ve sadece gösterilen tepkiden dolayı suçluluk hissedecektir. Cinsel gelişim için önemli bir tehlike olan utanç duygusu çocuğun yetişkinliğinde onu durduracak ve cinsellik konusunda takılı kalmasına  sebep olacaktır.

Çocukların Genelde Sordukları Sorular:

>Babaların pipileri var, annelerin neden yok?: Çünkü baban erkek ve bende kadınım. Kadınların pipisi olmaz, erkeklerin pipisi olur.

>Annelerin neden memeleri var? Babaların neden memeleri yok: Çünkü anneler bebekleri besler. Bebekler doğduğunda annelerin memelerinde süt olur. Bebekler bu sütü içer ve büyür.

>Ben nasıl doğdum? : Annelerin karnında bebeklerin büyüdükleri bir yuva vardır. Sen orada büyüdün ve sonra da doğdun.

         Yaş büyüdükçe açıklamalar daha realist(gerçekçi) olabilir. Örneğin nasıl dünyaya geldim? sorusunu 6 7 yaş sorarsa annenin yumurtası ve babanın spermiyle bebek oluşur, bebek doğana kadar da anne karnında gelişir vs. 
         Çocuk soru sordu ve ya bir eylemde bulundu diye korkmak ya da kızmak yerine davranışın sebebini anlamaya çalışmak daha yerinde olur. Çocuklar bilgi sahibi olsa da cinsel eğilimli davranışlarını eyleme geçiremezler çünkü bunun için gerekli hormonal gelişimleri tamamlanmamıştır.
         Erkekler erken çocukluk döneminde meraktan kızların eteğini kaldırabilir, kızlar tuvalette erkekleri görmeye çalışabilirler. Aynı şeyleri ebeveynlerine yapıp vücutlarını görmek isteyebilirler. Bu durumlarda yaşına uygun resimli kitaptan benzerlikler ve farklılıklar çocuğa gösterilebilir. Böylece çocuğun merakı varsa merakı giderilebilir. Küçük yaşta bir kız çocuğunu annenin memesine özenmesi cinsel kimliğin gelişimi açısından önemli bir aşamadır. Çocuğun cinsiyetini kabul etme ve bedenini onaylaması ileriki yaşlarda olumlu kimlik algısı oluşturur.
         Bazı çocuklar özellikle okul öncesi dönemde bedenlerinden haz aldıklarını fark ederler. Cinsel organla oynama, elleme ve benzeri davranışlar yapabilirler Bazıları ise dikkat çekmek için bunu sürdürebilir. Bu alanda dikkati çocuğa verebilir, ortak ilgi alanı oluşturarak vakit geçirmeye çalışabilirler. Ebeveynlerin bu noktada çocuğun enerjisini ve dikkatini başka alanlara yönlendirebilirler.

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

TUVALET EĞİTİMİ